Sakit Mata, Apakah Puncanya?

Sebenarnya entri ni ditulis sebab saya baru je lepas baik dari sakit ni. Jadi tempoh dekat dua minggu ni amat pedih juga la bagi saya. Mana taknya tengok skrin monitor ni kabur semacam.

Macam mana saya kena, mungkin kena jangkitan dari adik saya, sekarang ni tinggal 10% lagi baik la mata ni. Jadi apakah puncanya dan cara untuk merawatnya. Bagi mereka yang baru hendak mengenal penyakit ini, penyakit ini nak kata berjangkit tu tak tahu la pula. Macam simptom, orang ni dah baik orang tu pulak kena.

Jika anda sudah terkena dengan penyakit ini, mata anda akan menjadi:

1. Bengkak.

2. Kemerah-merahan.

3. Gatal-gatal.

4. Pedih dan juga sakit.

5. Bila bangun tidur nanti penuh kat mata tu dengan tahi mata anda.

Ubat yang saya gunakan:

1. Titis Eyemo.

2. Titis Optrex.

3. Makan ubat doktor.

4. Cari mangsa lain transfer kat dia pulak :D

Selalunya penyakit ni akan pulih dengan sendiri, tapi mengambil masa yang lama kalau tak guna ubat. Tapi susahlah nak buat kerja nanti.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

17 thoughts on “Sakit Mata, Apakah Puncanya?

  1. Permalink  ⋅ Reply

    alone

    July 21, 2009 at 1:04pm

    fuh. memang seksa la kena sakit mata nih. xtaula nak cakap.
    .-= alone´s last blog ..The Awesome Fight =-.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      July 21, 2009 at 2:03pm

      Memang pedih.. Sakit jiwa plak.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Permalink  ⋅ Reply

    hanc

    July 21, 2009 at 2:28pm

    salam~~ lama hanc x on9 tau~

    ermm hope gm dah siat no~

    hanc dah 2 kali kene sakit nie tau~
    time dulu2 la~ hehehe
    .-= hanc´s last blog ..kenangan itu =-.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Permalink  ⋅ Reply

    apis

    July 21, 2009 at 3:02pm

    kalo sakit mata sbb skodeng pn lebey kurang cam ni gak…huhu

    jgn mara tuan rumah…hamba memain je…;)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      July 21, 2009 at 4:04pm

      Yang skodeng tu lain.. Dia keluar bisul.. :D

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Permalink  ⋅ Reply

    apis

    July 21, 2009 at 3:03pm

    kalo sakit mata sbb skodeng pn lebey kurang cam ni gak…huhu

    jgn mara tuan rumah…hamba memain je…;)
    .-= apis´s last blog ..Yoona & Nichkhun =-.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Permalink  ⋅ Reply

    asbesstos

    July 21, 2009 at 8:03pm

    huhuhu…teringat plak dulu bila kena..amik kau..xleh bukak mata bila pagi…tapi makin lama skunk ni makin banyakpenyakit pelik2 kita jumpa…kenapa agaknya masa zaman belum maju dulu xde penyakit2 pelik mcm sekarang? huhu
    .-= asbesstos´s last blog ..Must See! Bukti Yoga Diharamkan.. =-.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      July 21, 2009 at 8:23pm

      Sbb dulu takde pencemaran

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Permalink  ⋅ Reply

    Adam

    July 21, 2009 at 9:14pm

    Terima kasih atas informasi ;)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      July 21, 2009 at 10:10pm

      Sama2

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Permalink  ⋅ Reply

    d|n

    July 25, 2009 at 11:00am

    kalau nk rukuk n sujud mmg sakit..
    tp leh transfer la plak??..hehe
    .-= d|n´s last blog ..fantasy PREMIER league =-.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Permalink  ⋅ Reply

    Mohd. Suffian Abdullah

    November 27, 2010 at 6:39pm

    saya dah kena dah, mula 24.11.10, memang memeritkan, moga cepat sembuh…ya Allah, aku redha dengan ujian ini…penyakit adalah antara pembasuh dosa.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Permalink  ⋅ Reply

    Angin Selat Melaka

    January 6, 2011 at 3:16pm

    Assalamualaikum para pembaca sekalian…
    Ya…memang kasihan kepada para pesakit mata. Seakan2 hilang nikmat menghayati alam semesta ciptaan Tuhan yg indah terbentang luas…

    Saya di sini adalah untuk memberikan sedikit penjelasan tentang penyakit berkaitan mata. Salah satu punca utama terjadi: terdapat kuman2 yg melekat dibahagian akar mata. Membaik pulih dengan menyentuh bahagian depan mata adalah sangat, sangat salah dan tidak digalakkan. Ini kerana mata adalah komponen yg sgt halus dan mudah ‘pecah’. Produk seperti eyemo hanya dapat memberikan kelegaan sementara, bukan memulihkan. Jadi, cara terbaik adalah dgn menyerang dan memusnahkan kuman2 yg melekat di akar dalaman mata kita. Dapatkan teknik yg sgt berkesan melalui sini:

    Membunuh kuman2 perosak mata di akar dalaman

    atau juga sini:

    Bersihkan akar mata melalui rawatan tradisional kuat

    Dua tempat tu setakat ini adalah diantara yg terbaik. Dgr khabar; ramai yg berpuas hati dan berterima kasih. Harap luangkan masa memahami demi kebaikan diri sendiri. Harap dgn info ni dpt membantu mereka yg sudah lama menderita sakit mata. Tq.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. Permalink  ⋅ Reply

    ownz

    March 1, 2011 at 12:40am

    mcm nak kene sakit mata… thank for info..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      March 1, 2011 at 12:50am

      hoh. cari penyakit tu. :D

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  11. Permalink  ⋅ Reply

    nadz

    April 26, 2011 at 11:55am

    salam..huhu sakit mt nie dh 4 hr xlega2…klau xlega gak kn p amik mc lg la jwbnye….udah le si kakak kn demam campak…minta2 le bby xkna..nauzubillah

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Permalink  ⋅ Reply

      Mohd Hakim

      April 26, 2011 at 1:12pm

      sakit ni amik masa gak nak elok. Kena pakai cermin mata la gayanya :D

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Your email will not be published. Name and Email fields are required.


1 × = seven

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge