Sakit Mata, Apakah Puncanya?


Sebenarnya entri ni ditulis sebab saya baru je lepas baik dari sakit ni. Jadi tempoh dekat dua minggu ni amat pedih juga la bagi saya. Mana taknya tengok skrin monitor ni kabur semacam.

Macam mana saya kena, mungkin kena jangkitan dari adik saya, sekarang ni tinggal 10% lagi baik la mata ni. Jadi apakah puncanya dan cara untuk merawatnya. Bagi mereka yang baru hendak mengenal penyakit ini, penyakit ini nak kata berjangkit tu tak tahu la pula. Macam simptom, orang ni dah baik orang tu pulak kena.

Jika anda sudah terkena dengan penyakit ini, mata anda akan menjadi:

1. Bengkak.

2. Kemerah-merahan.

3. Gatal-gatal.

4. Pedih dan juga sakit.

5. Bila bangun tidur nanti penuh kat mata tu dengan tahi mata anda.

Ubat yang saya gunakan:

1. Titis Eyemo.

2. Titis Optrex.

3. Makan ubat doktor.

4. Cari mangsa lain transfer kat dia pulak :D

Selalunya penyakit ni akan pulih dengan sendiri, tapi mengambil masa yang lama kalau tak guna ubat. Tapi susahlah nak buat kerja nanti.

17 thoughts on “Sakit Mata, Apakah Puncanya?

  1. Mohd. Suffian Abdullah says:

    saya dah kena dah, mula 24.11.10, memang memeritkan, moga cepat sembuh…ya Allah, aku redha dengan ujian ini…penyakit adalah antara pembasuh dosa.

  2. Assalamualaikum para pembaca sekalian…
    Ya…memang kasihan kepada para pesakit mata. Seakan2 hilang nikmat menghayati alam semesta ciptaan Tuhan yg indah terbentang luas…

    Saya di sini adalah untuk memberikan sedikit penjelasan tentang penyakit berkaitan mata. Salah satu punca utama terjadi: terdapat kuman2 yg melekat dibahagian akar mata. Membaik pulih dengan menyentuh bahagian depan mata adalah sangat, sangat salah dan tidak digalakkan. Ini kerana mata adalah komponen yg sgt halus dan mudah ‘pecah’. Produk seperti eyemo hanya dapat memberikan kelegaan sementara, bukan memulihkan. Jadi, cara terbaik adalah dgn menyerang dan memusnahkan kuman2 yg melekat di akar dalaman mata kita. Dapatkan teknik yg sgt berkesan melalui sini:

    Membunuh kuman2 perosak mata di akar dalaman

    atau juga sini:

    Bersihkan akar mata melalui rawatan tradisional kuat

    Dua tempat tu setakat ini adalah diantara yg terbaik. Dgr khabar; ramai yg berpuas hati dan berterima kasih. Harap luangkan masa memahami demi kebaikan diri sendiri. Harap dgn info ni dpt membantu mereka yg sudah lama menderita sakit mata. Tq.

  3. salam..huhu sakit mt nie dh 4 hr xlega2…klau xlega gak kn p amik mc lg la jwbnye….udah le si kakak kn demam campak…minta2 le bby xkna..nauzubillah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 × six =

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge